KLANG
- MUZIK
CEMPULING
Lirik lagu cempuling lazimnya menceritakan kisah para
nabi dan disesuaikan dengan rentak dan melodi. Sebuah lagu yang dimainkan akan
mengambil masa selama 5-10 minit. Selain daripada kisah para nabi, ada juga
lagu yang mengajak pendengar menghayati erti kehidupan tetapi kebanyakan lirik
lagu adalah berkaitan dengan penghayatan tentang keagamaan seperti
memperbanyakkan selawat ke atas Nabi S.A.W.
Kini, cempuling telah memasuki zaman kemodenan dengan
pertambahan alat-alat muzik moden yang bertujuan untuk menarik minat golongan
muda melibatkan diri dalam seni warisan ini. Asas alat muzik cempuling ada enam
sahaja iaitu Gong, Kempol, Kempreng, sepasang Eteng-eteng (nyaring &
rendah) dan Gendang. Kesemua alat muzik akan ini menghasilkan bunyi tersendiri.
KENTRONG
Muzik Kentrong sering dimainkan dalam majlis-majlis
keraian perkahwinan dan dimainkan pada waktu malam sehingga waktu subuh.
Anggota minimum semasa mengadakan persembahan adalah seramai tujuh orang masa
penyanyi. Bahasa yang digunakan adalah bahasa Jawa tetapi bahasa Melayu akan
digunakan sekiranya ada permintaan.
|
Persembahan Kenterong akan membawa lagu yang berbentuk
moden seperti lagu versi nasyid akan ditukar menjadi irama Kentrong yang
perlahan dan seolah-olah sedang bersyair kepada pendengarnya. Namun begitu,
semuanya masih bergantung terhadap situasi dan masa yang ada.
Pada masa kini, Kenterong boleh dimainkan di mana-mana
tempat atau segala permintaan undangan asalkan bersesuaian dengan kehendak
majlis tersebut. Malahan pula, terdapat pakej yang menawarkan persembahan
Kentrong yang dipersembahkan dalam bentuk Muzikal Kentrong, Marhaban, dan
Kompang Asli iaitu dikenali sebagai “Terbangan” dalam bahasa Jawa.
Kentrong mempunyai enam buah peralatan gendang yang terdiri daripada Jidor,
Kempor, Gendang, Kempol, Kempeleng, dan Ecek-ecek.
KUALA
LANGAT - MUZIK
Gordang Sembilan merupakan salah satu cabang kesenian
muzik yang lahir dan popular di negeri Selangor. Lazimnya Gordang Sembilan
dimainkan oleh sepuluh orang dan alat utama adalah sembilan buah gendang
bersaiz besar dan panjang selain alatan sampingan seperti Gong, Cak Lempong,
Sesayak dan Seruling.
Sejarah Gordang Sembilan di Selangor bermula pada sekitar
tahun 1980-an dan merupakan satu cabang kesenian di negeri Selangor.
Secara amnya Gordang Sembilan dimainkan di majlis rasmi kerajaan negeri, adat
istiadat istana, majlis berkabung (kesedihan), majlis kesyukuran dan majlis
perkahwinan.
Irama yang berteraskan daripada alatan muzik gendang
berasaskan suara alam dengan cara memukul gendang tersebut. Pada amnya setiap
irama yang dihasilkan merupakan irama yang dipilih oleh para pemain sehinggalah
pemukul gendang memberi isyarat untuk berhenti bermain.
|
KOMPANG JAWA
Kompang Jawa (dikenali juga sebagai Kompang Tiga)
merupakan salah satu permainan tradisi masyarakat Melayu berketurunan Jawa yang
berasaskan kepada paluan kompang. Terdapat perbezaan antara kompang ini dengan
kompang lain iaitu alatan, paluan dan lagu yang didasarkan daripada Kitab
Barzanji. Asal mula kompang ini wujud pada zaman Wali Sembilan di Pulau Jawa
yang berfungsi sebagai salah satu cara berdakwah untuk menarik minat masyarakat
dalam pengembangan agama Islam.
Muzik Kompang Jawa ini telah dibawa oleh pedagang dari
Kepulauan Jawa ke negeri Selangor pada awal tahun 1900 dan terus dimainkan
bukan sahaja di masjid atau surau bahkan di majlis-majlis keramaian seperti
khatam Quran, berkhatan, perkahwinan, hari kebesaran serta pesta-pesta yang diadakan
secara besar-besaran. Antara lagu-lagu yang dimainkan adalah seperti Assolatu,
Bissarri, Ya-Solatun, Sailillah dan lain-lain yang mana seni katanya terdapat
di dalam Kitab Barzanji.
|
KUALA
SELANGOR - MUZIK
KOMPANG JAWA
Kompang Jawa (dikenali juga sebagai Kompang Tiga)
merupakan salah satu permainan tradisi masyarakat Melayu berketurunan Jawa yang
berasaskan kepada paluan kompang. Terdapat perbezaan antara kompang ini dengan
kompang lain iaitu alatan, paluan dan lagu yang didasarkan daripada Kitab
Barzanji. Asal mula kompang ini wujud pada zaman Wali Sembilan di Pulau Jawa
yang berfungsi sebagai salah satu cara berdakwah untuk menarik minat masyarakat
dalam pengembangan agama Islam.
Muzik Kompang Jawa ini telah dibawa oleh pedagang dari
Kepulauan Jawa ke negeri Selangor pada awal tahun 1900 dan terus dimainkan
bukan sahaja di masjid atau surau bahkan di majlis-majlis keramaian seperti
khatam Quran, berkhatan, perkahwinan, hari kebesaran serta pesta-pesta yang
diadakan secara besar-besaran. Antara lagu-lagu yang dimainkan adalah seperti
Assolatu, Bissarri, Ya-Solatun, Sailillah dan lain-lain yang mana seni katanya
terdapat di dalam Kitab Barzanji.
DABUS
Dabus pada asalnya bukanlah sebuah tarian tetapi
merupakan sejenis seni mempertahankan diri. Oleh itu, konsep dabus ialah
kepahlawan. Justeru itu, permainan dabus menuntut kecerdasan, ketangkasan,
keperwiraan dan keceriaan ketika bermain.
Setiap penari atau pemain dabus mesti menggunakan sejenis
besi tajam yang dipanggil ‘anak dabus’. Penggunaan anak dabus ini ialah untuk
memperlihatkan keistimewaan tarian tersebut. Tanpa penggunaan anak dabus, akan
hilanglah identiti dabus. Selain anak dabus, antara senjata tajam yang lain
yang digunakan dalam persembahan dabus ialah keris, pisau belati, kapak, batu
giling dan tali.
Permainan dabus akan bermula apabila alat-alat muzik
dipalu dan lagu-lagu yang dipetik daripada kitab berzanji dan marhaban dialunkan.
Nyanyian dalam persembahan dabus ini mempunyai sekali hadi (korus) dan sekali
jawab. Hadi biasanya dipetik daripada kitab berzanji dan jawabnya pula rekaan
sendiri di dalam Bahasa Kebangsaan seperti memuji kecantikan negara Malaysia,
kecantikan seorang perempuan, puji-pujian, nasihat dan sebagainya
Mengenai pakaian pula, ia bergantung kepada ketua pasukan
untuk menentukan warna dan jenis pilihan pakaian ahlinya. Tetapi lazimnya bagi
kanak-kanak, mereka memakai pakaian Melayu berwarna hijau pucuk pisang manakala
penari dewasa pula mereka memakai pakaian Melayu yang lengkap dan berwarna
hitam yang melambangkan kepahlawanan.
PETALING
- MUZIK
GAMELAN
Nama gamelan berasal dari bahasa Jawa yang bermaksud
ditabuh atau dipukul. Ini kerana peralatan muzik gamelan tergolong dalam
kumpulan alat yang dibunyikan dengan cara ditabuh atau dipukul. Alat muzik
gamelan diperbuat daripada perunggu dan kayu, dan ada juga daripada besi dan
buluh. Alat-alatnya mempunyai larasan yang tetap atau “fixed tuning”. Permainan
muzik gamelan dilakukan secara "ensemble" dan dimainkan secara
berkumpulan.
Gamelan Jawa mempunyai latar belakang sejarah yang
tersendiri. Kedatangan gamelan Jawa ke Malaysia adalah bersama dengan
kedatangan masyarakat Jawa ke Johor. Mereka memainkan gamelan mengiringi
persembahan wayang kulit purwa dan mengiringi tarian seperti tarian Kifrah,
Serimpi Lilin, Kupu-kupu dan Cakil.
Alat-alat gamelan didapati digunakan bagi mengiringi
Riog, Barungan dan Kuda Kepang. Muzik gamelan dipersembahkan di majlis perkahwinan,
berkhatan dan sebagainya. Gamelan jenis ini boleh didapati di Johor, Selangor
dan Wilayah Persekutuan. Muzik gamelan Jawa berfungsi dalam kehidupan rakyat
sebagai permainan rakyat dan bukannya terhad untuk persembahan istana.
|
SABAK
BERNAM - MUZIK
GAMELAN
Nama gamelan berasal dari bahasa Jawa yang bermaksud
ditabuh atau dipukul. Ini kerana peralatan muzik gamelan tergolong dalam
kumpulan alat yang dibunyikan dengan cara ditabuh atau dipukul. Alat muzik
gamelan diperbuat daripada perunggu dan kayu, dan ada juga daripada besi dan
buluh. Alat-alatnya mempunyai larasan yang tetap atau “fixed tuning”. Permainan
muzik gamelan dilakukan secara "ensemble" dan dimainkan secara
berkumpulan.
Gamelan Jawa mempunyai latar belakang sejarah yang
tersendiri. Kedatangan gamelan Jawa ke Malaysia adalah bersama dengan
kedatangan masyarakat Jawa ke Johor. Mereka memainkan gamelan mengiringi
persembahan wayang kulit purwa dan mengiringi tarian seperti tarian Kifrah,
Serimpi Lilin, Kupu-kupu dan Cakil.
Alat-alat gamelan didapati digunakan bagi mengiringi
Riog, Barungan dan Kuda Kepang. Muzik gamelan dipersembahkan di majlis
perkahwinan, berkhatan dan sebagainya. Gamelan jenis ini boleh di dapati di
Johor, Selangor dan Wilayah Persekutuan. Muzik gamelan Jawa berfungsi dalam
kehidupan rakyat sebagai permainan rakyat dan bukannya terhad untuk persembahan
istana.
|
No comments:
Post a Comment