KOTA BHARU - MUZIK
DIKIR BARAT
Dikir Barat adalah suatu permainan tradisional yang
paling digemari oleh masyarakat Melayu di Kelantan. Ianya wujud di kalangan
masyarakat biasa di kampung-kampung dan pinggir bandar. Di dalam persembahan
Dikir Barat terdapat satu kumpulan yang diketuai oleh seorang Tukang Karut dan
Tok Juara. Mereka akan mengarut sambil berbalas - balas pantun dan diikuti oleh
awak-awak sebagai suara latar dengan suara yang kuat dan lantang. Dikir barat
ini boleh dipersembahkan sebagai hiburan atau pun dipertandingkan. Permainan
ini biasanya dimainkan oleh masyarakat di musim menuai padi dan juga di majlis
perkahwinan.
Pertandingan selalunya diadakan oleh persatuan-persatuan
belia tempatan, badan-badan kerajaan ataupun orang-orang tertentu untuk
mengutip wang. Dikir Barat adalah permainan yang baru jika dibandingkan dengan
teater tradisional yang lain. Perkembangannya sukar diatasi kerana ianya sering
menerima perubahan dari bentuk persembahannya dari masa ke semasa mengikut
perkembangan zaman. Perkataan 'Dikir' ialah hasil dari dua kombinasi seni iaitu
dikir dan pantun atau dikir dan karut. Pengertian "Karut" itu sendiri
ialah dari istilah mengarut dalam bentuk pantun atau syair. Jadi Dikir Barat,
Dikir Karut, Dikir pantun dan Dikir Syair adalah sama ertinya. Walau
bagaimanapun di Kelantan ianya lebih terkenal dengan Dikir Barat dan di Selatan
Thai dengan Dikir Karut.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Mohd Nor bin Jaafar
743 A, Kg. Pauh Panji,
Jalan Sultanah Zainab II,
15200 Kota Bharu, Kelantan.
TELEFON : 012-9899293
|
GHAZAL
Ghazal berasal daripada perkataan Arab ‘Ghaz’ yang
bermaksud nyanyian yang ditujukan kepada wanita. Ghazal daripada segi bahasa
bermaksud mainan cinta, ungkapan-ungkapan cinta atau ucapan-ucapan yang
diluahkan kepada wanita atau berkata-kata dengan wanita. Ghazal juga dikenali
sebagai suatu bentuk puisi nasyid iaitu puisi-puisi yang memaparkan kisah
percintaan penyair dengan kekasihnya. Kesenian ini amat popular pada sekitar
tahun 40-an sehingga 60-an. Ia menjadi satu budaya yang popular dan satu
kemestian bagi masyarakat setempat terutama bila ada majlis keramaian.
Jika seni ghazal sinonim dengan Johor, kini ia mula
bertapak di Kelantan dengan penubuhan sebuah kumpulan yang sering mendapat
undangan untuk mengadakan persembahan. Ghazal Kelantan lebih menyerlahkan
lagu-lagu loghat Kelantan dengan alunan muziknya yang sama seperti ghazal
Johor.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
En. Khairi bin Kerbak
Lot 261, Kg. Jejawi,
16100 Pengkalan Chepa,
Kelantan.
TELEFON : 013-9204699
|
MUZIK ETNIK TEMPAYAN GURI
Kumpulan ini diketuai oleh Mohd Yasim bin Haji Yaacob.
Beliau dilahirkan pada 2 Januari 1955 kini berusia 56 tahun dan merupakan
Pengerusi Kumpulan Pemuzik Irama Rakyat Kelantan yang ditubuhkan awal tahun
2004 dengan nombor pendaftaran: 0800-07-KEL. Keistimewaan kumpulan ini kerana
ia menampilkan kumpulan yang dibarisi pemain muzik dari pelbagai kaum seperti
Melayu, Cina, India dan Siam serta menggunakan alat muzik dari bahan terbuang
seperti tempayan, guri, periuk belanga, tong cat, tong sampah, pelita ayam,
selipar jepun dan lain-lain.
Kumpulan ini banyak menampilkan lagu-lagu nostalgia
seperti Irama Lagu Rakyat, Lagu-lagu Tradisional, Permainan Rakyat, Permainan
Tradisional di samping dapat mengekalkan dan memartabatkan seni warisan nenek
moyang kita sejak zaman-berzaman. Kumpulan ini telah banyak mengadakan
persembahan serta menerima undangan daripada pelbagai pihak sama ada dari
Kerajaan Negeri, Kerajaan Persekutuan, agensi kerajaan serta pihak swasta.
Di antara pencapaian termasuklah;
-Pernah diundang membuat persembahan di Istana Negeri, Kubang Kerian.
-Persembahan di Quality Hotel Kuala Lumpur sempena Bulan Citrawarna.
-Persembahan di hadapan 22 peserta negara sempena International Kite Festival
di Pasir Gudang, Johor.
-Persembahan di hadapan pemimpin negara, orang kenamaan dan majlis-majlis
keramaian.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Encik Mohd Yasim bin Haji Yaacob @ Cikgu M.Y.
Pengerusi
Kumpulan Pemuzik Etnik Irama Rakyat Kelantan
PT.527, Taman Sri Mahang
Kok Lanas,
16450 Kota Bharu, Kelantan
TELEFON : 013-954 7217
|
MUZIK MAK YONG & MAIN PUTERI
Pada awal abad ke-20, tarian Mak Yong mula berkembang ke
merata-rata kampung tanpa naungan istana. Punca utamanya adalah kerana
kedatangan British ke Kelantan telah mengurangkan kedudukan ekonomi raja-raja
ini. Faktor inilah yang mengakibatkan kemerosotan mutu persembahan dalam
generasi kedua, iaitu zaman selepas Bah Air Merah pada tahun 1926 hinggalah
tahun 1950-an. Unsur-unsur komersil pertunjukan Mak Yong telah memperlihatkan
nilai-nilai estetik klasik yang ada dalam Mak Yong. Persembahan Mak Yong yang
diadakan dengan cara pemajakan akan bermula dari pukul 8.30 malam hingga pukul
11.00 malam sahaja. Kemudian, persembahan diberhentikan dan alat-alat muzik
biola dan akordion menggantikan rebab dan serunai untuk memainkan lagu-lagu
joget. Penonton-penonton akan naik pentas untuk menari joget dengan
penari-penari Mak Yong.
Nilai moral penari-penari Mak Yong juga mula merosot.
Banyak sekali kisah-kisah sumbang di antara penari-penari Mak Yong dengan
penonton-penonton selepas selesai persembahan Mak Yong, dan perceraian di
kalangan suami isteri dan anak-anak Mak Yong merupakan satu perkara yang biasa
sahaja. Malah ada di kalangan penari Mak Yong yang berasa bangga dengan jumlah
bilangan suami yang mereka yang mereka ada. Pandangan masyarakat terhadap
penari-penari Mak Yong mula merosot dan mula hilang kepercayaan terhadap moral
mereka. Keadaan ini mempercepatkan lagi kejatuhan imej Mak Yong.
Pada akhir 1960-an, sudah tidak banyak lagi kumpulan Mak
Yong yang wujud, dan tidak banyak lagi orang yang berminat mempelajari seni
tari ini. Kemasukan pengaruh-pengaruh kebudayaan Barat yang meluas menggelapkan
lagi permainan Mak Yong. Persembahan Mak Yong hanya boleh dilihat pada masa perayaan
seperti Hari Keputeraan Sultan, dan persembahan itu hanya dikerumuni oleh
orang-orang tua.
Kumpulan generasi ketiga tarian Mak Yong telah dipelopori
oleh Kumpulan Seri Temenggung, sebuah kumpulan belia. Guru-guru Mak Yong yang
terdiri daripada orang-orang lama dari generasi pertama telah diambil untuk
melatih mereka dalam tarian-tarian dan nyanyian-nyanyian Mak Yong yang asli
seperti yang terdapat pada masa generasi yang pertama dulu. Dengan latihan itu,
unsur-unsur yang asli mula dihidupkan kembali.
Manakala Main Puteri dianggotai oleh dua watak utama
iaitu Tuan Puteri dan Tok Minduk yang bermain rebab dan diiringi oleh paluan
gendang ibu dan anak. Ketika Tuan Puteri seperti lupa diri, semangat halus akan
meresap ke dalam tubuh Tuan Puteri dan Tok Minduk akan menyoal makhluk halus
tersebut untuk memastikan punca penyakit.
Main Puteri akan dimainkan selama satu hingga tiga malam
untuk tujuan berubat penyakit disebabkan oleh rasukan makhluk halus, hilang
semangat, ketidakseimbangan tenaga dalaman, dan juga oleh gangguan angin
(kehendak yang tidak dipenuhi). Main Puteri diiringi oleh peralatan muzik sama
dengan Mak Yong seperti rebab (alat muzik bertali tiga), gendang dua kepala,
dan tetawak.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Puan Ruhani Binti Mohd Zin
Lot 2029, Kg. Kota Jelasing,
Jln. Puteri Saadong,
15100 Kota Bharu,
Kelantan.
TELEFON : 013-9060925
|
PASIR MAS - MUZIK
MUZIK WAYANG KULIT
Wayang Kulit adalah satu bentuk teater tradisional yang
menggunakan prinsip cahaya dan bayang. Bayang-bayang daripada patung-patung
kulit yang terdiri daripada pelbagai watak mitos dan khayalan ditarikan oleh
seorang dalang. Di alam Melayu, Wayang Kulit boleh didapati dalam beberapa
jenis. Antaranya termasuklah Wayang Kelantan, Wayang Melayu, Wayang Purwo dan
Wayang Gedek. Persembahan wayang kulit akan diiringi dengan satu kumpulan muzik
sebagai membantu menghidupkan lagi watak-watak yang dimainkan dan menggambarkan
suasana adegan-adegan yang berlaku ketika itu. Peralatan muzik yang sering
digunakan dalam persembahan wayang kulit adalah serunai (utama), gendang ibu,
gendang anak, gendombak ibu, gedombak anak, kesi, geduk ibu, geduk anak, canang
dan gong.
Penggunaan alat muzik dalam persembahan wayang kulit
adalah berbeza antara satu dengan yang lain. Peralatan muzik untuk Wayang Kulit
Kelantan ialah gong, (tetawak), gendang, geduk, gedombak, canang, mong, serunai
dan kesi. Bagi Wayang Kulit Purwo pula alat-alat muzik yang digunakan ialah
gong besar (gong agong), gong suwukan, gambang, kempul, kenong, gender,
slentem, demung, saron, peking (saron penerus), ketok / kompang, rebab dan
gendang. Antara jenis-jenis lagu yang dimainkan pula ialah seperti Lagu
Bertabuh, Perang, Seri Rama, Kabar Manja, Buluh Seruas, Pandan Wangi dan banyak
lagi.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Encik Che Isa Che Omar
Kampung Kebakat, 16250 Wakaf Bharu , Kelantan.
TELEFON : 014-5326189
|
PASIR PUTEH – MUZIK
DIKIR BARAT
Dikir Barat adalah suatu persembahan tradisional yang
paling digemari oleh masyarakat Melayu di Kelantan. Ianya wujud di kalangan
masyarakat biasa di kampung-kampung dan pinggir bandar. Di dalam persembahan
Dikir Barat terdapat satu kumpulan yang diketuai oleh seorang Tukang Karut dan
Tok Juara. Mereka akan mengarut sambil berbalas - balas pantun dan diikuti oleh
awak-awak sebagai suara latar dengan suara yang kuat dan lantang.
Dikir barat ini boleh dipersembahkan sebagai hiburan atau
pun dipertandingkan. Ia biasanya dipersembahkan oleh masyarakat pada musim
menuai padi dan juga di majlis perkahwinan. Pertandingan selalunya diadakan
oleh persatuan-persatuan belia tempatan, badan-badan kerajaan ataupun
orang-orang tertentu untuk mengutip wang. Dikir Barat adalah kesenian yang baru
jika dibandingkan dengan teater tradisional yang lain. Perkembangannya sukar
diatasi kerana ianya sering menerima perubahan dari bentuk persembahannya dari
masa ke semasa mengikut perkembangan zaman. Perkataan "Dikir" ialah
hasil dari dua kombinasi seni iaitu dikir dan pantun atau dikir dan karut.
Pengertian "Karut" itu sendiri ialah dari istilah mengarut dalam
bentuk pantun atau syair.
Jadi Dikir Barat, Dikir Karut, Dikir pantun dan Dikir
Syair adalah sama ertinya. Walau bagaimanapun di Kelantan ianya lebih terkenal
dengan Dikir Barat dan di Selatan Thai dengan Dikir Karut.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Tuan Yaacob Tuan Ismail
@ Tuan Kob Raja Saring
Kg. Saring, 16800 Pasir Putih, Kelantan.
TELEFON : 010-3346067
|
TUMPAT - MUZIK
MUZIK WAYANG KULIT
Wayang Kulit adalah satu bentuk teater tradisional yang
menggunakan prinsip cahaya dan bayang. Bayang-bayang daripada patung-patung
kulit yang terdiri daripada pelbagai watak mitos dan khayalan dilarikan oleh
seorang dalang. Di alam Melayu, Wayang Kulit boleh didapati dalam beberapa
jenis, antaranya termasuklah Wayang Kelantan, Wayang Melayu, Wayang Purwo dan
Wayang Gedek. Persembahan wayang kulit akan diiringi dengan satu kumpulan muzik
sebagai membantu menghidupkan lagi watak-watak yang dimainkan dan menggambarkan
suasana adegan-adegan yang berlaku ketika itu. Peralatan muzik yang sering
digunakan dalam persembahan wayang kulit adalah serunai (utama), gendang ibu,
gendang anak, gendombak ibu, gedombak anak, kesi, geduk ibu, geduk anak, canang
dan gong.
Penggunaan alat muzik dalam persembahan wayang kulit
adalah berbeza antara satu dengan yang lain. Peralatan muzik untuk Wayang Kulit
Kelantan ialah gong, (tetawak), gendang, geduk, gedombak, canang, mong, serunai
dan kesi. Bagi Wayang Kulit Purwo pula alat-alat muzik yang digunakan ialah
gong besar (gong agong), gong suwukan, gambang, kempul, kenong, gender,
slentem, demung, saron, peking (saron penerus), ketok / kompang, rebab dan
gendang. Antara jenis-jenis lagu yang dimainkan pula ialah seperti Lagu
Bertabuh, Perang, Seri Rama, Kabar Manja, Buluh Seruas, Pandan Wangi dan banyak
lagi.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Encik Che Isa Che Omar
Kampung Kebakat, 16250 Wakaf Bharu , Kelantan.
TELEFON : 014-5326189
|
Salam admin boleh tak nak mintak no phone latest tuan kob raja saring?
ReplyDelete