Home » Sarawak


BAHAGIAN BINTULU – MUZIK

HADRAH
        
                                                         







Hadrah dipercayai antara bentuk permainan yang paling awal di Perlis dan bermula sejak 1910 lagi. Permainan hadrah ini, dikatakan berasal daripada permainan orang yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya suaranya didengar orang. Jumlah ahli persembahan hadrah tidak ditetapkan dan pada kebiasaannya antara 10 hingga 13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan dalam hadrah ialah Selamat Datang, Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan. Isi lagu-lagu hadrah ini bercampur-campur temanya.

Alat muzik yang mengiringi permainan hadrah ialah gendang, gong, dan biola. Pakaian pemain-pemain hadrah adalah pakaian Melayu bagi lelaki dan baju kebaya, baju kurung, bandung pesak dan berselendang bagi perempuan. Pada masa dahulu, hadrah berfungsi sebagai acara ritual dan keagamaan. Kini hadrah berfungsi sebagai hiburan lebih daripada fungsi-fungsi yang lain. Kini hadrah juga berkembang dengan baik di Sarawak. Sebuah kumpulan yang bergiat aktif dalam persembahan Hadrah ini telah ditubuhkan pada 1990 dan mempunyai keahlian seramai 30 orang malah kumpulan ini begitu aktif di Bintulu.
Nota : Info lanjut sila hubungi :

Kumpulan Hadrah Warisan Murni Bintulu

D/A Rosli Bin Drahman

Pejabat Daerah Bintulu

97000 Bintulu, Sarawak
(Encik Rosli Bin Drahman : 019-8343401/086-331896)                                                                  



Home » Sarawak


SAMARAHAN – MUZIK

MUKUN(GENDANG)
          
                                                         







Bermukun atau bergendang merupakan salah satu tradisi bagi orang-orang Melayu yang diwarisi daripada zaman nenek moyang sejak lebih seabad yang lalu dan masih dipertahankan hingga ke hari ini. Acara bermukun merupakan penyeri majlis perkahwinan masyarakat Melayu dahulu kala. Lazimnya diadakan malam sebelum pasangan pengantin bersanding.

Acara unik ini mempunyai ciri khas tersendiri iaitu semasa bermukun sedang berlangsung, kaum wanita ditempatkan di sebalik tabir yang merupakan sempadan yang memisahkan lelaki dan wanita. Lelaki pula akan duduk sejajar atau kelompok secara berselerak mengikut keselesaan masing-masing di luar tabir. Namun begitu, terdapat ruang di bahagian tengah yang merupakan gelanggang tarian.
Wanita yang duduk di sebalik tabir dikenali sebagai seh gendang atau tukang gendang yang berperanan memukul gendang dan berpantun. Kaum lelaki berperanan sebagai penggesek biola atau pemain akordian mengiringi seh gendang. Irama yang dimainkan oleh penggesek biola atau pemain akordian itulah yang menjadi ikutan seh gendang ketika berpantun atau bermukun.
Bermukun bermula apabila seh gendang dan penggesek biola mengalunkan irama tanpa pantun. Ketika inilah kaum lelaki (topeng) akan menari secara bergilir-gilir dengan pasangan masing-masing. Aktiviti menari ini lebih dikenali sebagai bertandak atau menopeng di kalangan masyarakat Melayu tempatan. Ketika inilah, acara berbalas pantun diadakan. Acara ini selalunya berlangsung sepanjang malam hinggalah ke subuh mengikut kemampuan seh gendang dan topeng.
Kalau dahulu acara bermukun hanya sebagai penyeri majlis perkahwinan, kini ia telah mula dikomersilkan atau diangkat sebagai penyeri majlis-majlis mega dan majlis-majlis rasmi. Kalau dahulu hanya dikuasai oleh warga emas yang kebanyakannya dalam usia 50-an dan 60-an, kini sudah ada segelintir warga muda yang sudah mula mempelopori acara bermukun.
Nota : Info lanjut sila hubungi :

Kumpulan Gendang Air Sejaie

Kampung Jaie Lintang

94600 Asajaya, Sarawak

(Encik Deo @ Dio Bin Haji Kahar : 019-4695141)

Kumpulan Gendang Seri Rimba Nusantara

Kampung Merdang Laut

94300 Kota Samarahan, Sarawak
(Encik Selamat Bin Bujang : 082-610191)                                                                  


Home » Sarawak

HADRAH & ZIKIR

                                                                  






Hadrah dipercayai antara bentuk permainan yang paling awal di Perlis dan bermula sejak 1910 lagi. Permainan hadrah ini, dikatakan berasal daripada permainan orang yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya suaranya didengar orang. Jumlah ahli persembahan hadrah tidak ditetapkan dan pada kebiasaannya antara 10 hingga 13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan dalam hadrah ialah Selamat Datang, Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan. Isi lagu-lagu hadrah ini bercampur-campur temanya.

Alat muzik yang mengiringi permainan hadrah ialah gendang, gong, dan biola. Pakaian pemain-pemain hadrah adalah pakaian Melayu bagi lelaki dan baju kebaya, baju kurung, bandung pesak dan berselendang bagi perempuan. Pada masa dahulu, Hadrah berfungsi sebagai acara ritual dan keagamaan. Kini hadrah berfungsi sebagai hiburan lebih daripada fungsi-fungsi yang lain. Kini hadrah juga berkembang dengan baik di Sarawak. Kumpulan hadrah belia wawasan kampung niup telah ditubuhkan pada tahun 2004. Mempunyai ahli sebanyak 35 orang yang dipengerusikan oleh Karim Dewa dan Timbalannya Naim Haji Nawi. Kumpulan zikir wanita Kampung Niup juga telah ditubuhkan pada tahun 2004 dan mempunyai ahli sebanyak 20 orang. Kedua-dua kumpulan ini merupakan kumpulan yang mengetengahkan seni hadrah dan zikir. Mereka bergiat aktif di peringkat kampung dan Asajaya sekiranya ada undangan untuk kenduri kahwin, majlis keramaian dan juga lawatan-lawatan orang kenamaan di peringkat Asajaya.
Nota : Info lanjut sila hubungi :

Kumpulan Hadrah Belia Wawasan Kampung Niup

D/A Mahdi Bin Hj Johan

Penghulu Kampung Niup

94300 Kota Samarahan
(Encik Mahdi Bin Hj Johan : 012-8565261)

Kumpulan Zikir Wanita Kampung Niup

D/A Mahdi Bin Hj Johan

Penghulu Kampung Niup

94300 Kota Samarahan
(Encik Mahdi Bin Hj Johan : 012-8565261)
(Puan Dayang Rajuna Awang Hasmi : 013-8258465)

Kumpulan Hadrah Hayatul Islam

D/A Sharbini Haji Kambri

Penghulu Kampung Lubok Punggor

94800 Simunjan
(Puan Suzimah Binti Sharbini : 0198788196)                                                        


Home » Sarawak


KUCHING - MUZIK

MUKUN (GENDANG)
         
                                     






Bermukun atau bergendang merupakan salah satu tradisi bagi orang-orang Melayu yang diwarisi daripada zaman nenek moyang sejak lebih seabad yang lalu dan masih dipertahankan hingga ke hari ini. Acara bermukun merupakan penyeri majlis perkahwinan masyarakat Melayu dahulu kala. Lazimnya diadakan malam sebelum pasangan pengantin bersanding.

Acara unik ini mempunyai ciri khas tersendiri iaitu semasa bermukun sedang berlangsung, kaum wanita ditempatkan di sebalik tabir yang merupakan sempadan yang memisahkan lelaki dan wanita. Lelaki pula akan duduk sejajar atau kelompok secara berselerak mengikut keselesaan masing-masing di luar tabir. Namun begitu, terdapat ruang di bahagian tengah yang merupakan gelanggang tarian.
Wanita yang duduk disebalik tabir dikenali sebagai seh gendang atau tukang gendang yang berperanan memukul gendang dan berpantun. Kaum lelaki berperanan sebagai penggesek biola atau pemain akordian mengiringi seh gendang. Irama yang dimainkan oleh penggesek biola atau pemain akordian itulah yang menjadi ikutan seh gendang ketika berpantun atau bermukun.
Bermukun bermula apabila seh gendang dan penggesek biola mengalunkan irama tanpa pantun. Ketika inilah kaum lelaki (topeng) akan menari secara bergilir-gilir dengan pasangan masing-masing. Aktiviti menari ini lebih dikenali sebagai bertandak atau menopeng di kalangan masyarakat Melayu tempatan. Ketika inilah, acara berbalas pantun diadakan. Acara ini selalunya berlangsung sepanjang malam hinggalah ke subuh mengikut kemampuan seh gendang dan topeng.
Kalau dahulu acara bermukun hanya sebagai penyeri majlis perkahwinan, kini ia telah mula dikomersilkan atau diangkat sebagai penyeri majlis-majlis mega dan majlis-majlis rasmi. Kalau dahulu hanya dikuasai oleh warga emas yang kebanyakannya dalam usia 50-an dan 60-an, kini sudah ada segelintir warga muda yang sudah mula mempelopori acara bermukun.
Nota : Info lanjut sila hubungi :

Kumpulan Gendang Seri Indera Kenyalang

Kampung Bintawa
Jalan Demak, Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Morni Bin Haji Untit : 082-441868)

Kumpulan Gendang

459A Kampung Bintawa Hilir
Lorong 12, Petra Jaya,
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Dahlan Bin Morni : 016-8099504)

Kumpulan Gendang Seri Kenangan

No 5, Kampung Bintawa
Jalan Demak, Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Sakarwi Bin Sapawi : 082-311627)

Kumpulan Gendang Seri Kenyalang

Semerah Padi Fasa 11
Samariang, Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Puan Zakariah Binti Johari : 082-445637)

Kumpulan Gendang Jerangau Mirah

Lot 989, Jalan Layang-Layang
Kampung Semerah Padi
Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Atim Bin Mansor : 082-445770)

Kumpulan Gendang Lima Bersaudara

Kampung Tabuan, Lot 3
Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Kilat Abdul Patah : 082-342309)                                                                                      


Home » Sarawak

GAMELAN

                                                                                                            







Perkataan "gamelan" berasal daripada perkataan Jawa "gamel", bermaksud memukul ataupun tukul. Gamelan diperkenalkan ke Pahang ketika pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah. Tengku Ampuan iaitu Wan Fatimah telah meningkatkan muzik gamelan dan diikuti oleh isteri kedua Sultan iaitu Che Bedah. Puteri mereka iaitu Tengku Ampuan Mariam telah berkahwin dengan Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah pada 1913, dan telah membawa gamelan ke Terengganu.

Pada tahun 1914, apabila Sultan Ahmad Mangkat, isterinya Cik Zubedah telah berangkat ke Terengganu untuk tinggal bersama puterinya, Tengku Ampuan Mariam di istana. Tengku Ampuan Mariam amat meminati gamelan dan dengan itu pada 1915, set gamelan di bawah jagaanya di Pahang telah dibawa ke Istana Maziah Terengganu dan melatih pemuda-pemudi Terengganu untuk bermain/menari gamelan.

Pada 1920, selepas kemahkotaan Sultan Sulaiman, usaha dipergiatkan dengan membawa bekas penari Pahang, Yang Khoja dan Cik Meriam untuk melatih penari Terengganu dan dinaungi oleh Tengku Ampuan Mariam sendiri.
Demikian pula, En, Wan Mohd, En.Wan Ahmad & En.Ahin, bekas pemain muzik Pahang bersama melatih kumpulan Terengganu yang dikelolakan oleh Sultan Sulaiman. Sehingga 1936, Sultan dan permaisuri berjaya memiliki set sendiri. Berbagai-bagai lagu dan tarian dicipta termasuk lambang sari, geliung, ketam renjong,togok,gagak seteru, lancang kuning dan sebagainya.Tengku Ampuan Mariam telah menulis sebuah manuskrip mengenai tarian sementara Sultan Sulaiman telah bertanggungjawab menukarkan nama "Joget Pahang" kepada "Joget Gamelan Terengganu".
Bagaimanapun gamelan Terengganu mengalami kejatuhan pada zaman penaklukan Jepun,1941 dan kemangkatan Sultan Sulaiman,1942. Tengku Mariam berpindah ke Istana Kolam dengan membawa set gamelan bersama dua orang bekas penarinya, Cik Adnan Abd. Set gamelan telah dikembalikan ke Pahang , 1973 setelah berlakunya tawar-menawar yang tidak menyenangkan antara kerajaan Pahang dan kerajaan Terengganu. Set Gamelan tersebut telah dianugerahkan kepada Muzium Pahang di Pekan dan dipamerkan. Di Sarawak juga terdapat sebuah kumpulan yang memperjuangkan muzik gamelan iaitu Kumpulan Gamelan Sri Arjuna.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :

Kumpulan Gamelan Sri Arjuna

D/A Kampung Sri Arjuna

K.M 12, Jalan Kuching – Serian

93620 Kuching, Sarawak
(Encik Misyadi Bin Sannip : 014-5911229)(Encik Bonimen Bin Denan : 016-5766441)               


Home » Sarawak

GONG
       
                                                                                                                           









Gong merupakan sejenis peralatan muzik 'idiophone' yang berasal dari Asia Selatan dan Asia Tenggara. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan wayang kulit di Indonesia. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essemble persembahan muzik gamelan.
Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasannya, satu atau dua drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh Semenanjung Indochina dan Kepulauan Nusantara sebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik tradisional.
Di Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah gendang Dong Son yang dijumpai di Batu Buruuk, Terengganu pada 1974.[1] Ia dihasilkan sejak 600 BC atau lebih awal sehingga abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa[2], dan banyak nama tempat di Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.
Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara pembuatannya adalah sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari Indonesia, terutama dari Jawa. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.
Semasa pemerintahan kerajaan-kerajaan Nusantara dahulu, gong kecil atau canang akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan mengelilingi kampung-kampung bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :

Dayak Cultural Foundation

Tingkat 6, Bangunan Tun Jugah

18, Jalan Tun Abdul Rahman

93100 Kuching, Sarawak

Li Sheng Association

72, Tingkat 1, Lebuh Wayang

93000 Kuching, Sarawak

(Encik Alex Lim : 019-8862493)


Kumpulan Bisingai

D/A Majlis Adat Istiadat Sarawak

Tingkat 3, Bangunan Binamas

Jalan Padungan
93100 Kuching, Sarawak
(Encik Boniface Dowel : 013-8037040)
(Encik Leong Anak Gingi : 019-8349002)


Home » Sarawak

HADRAH
          
                                                         







Hadrah dipercayai antara bentuk permainan yang paling awal di Perlis dan bermula sejak 1910 lagi. Permainan hadrah ini, dikatakan berasal daripada permainan orang yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya suaranya didengar orang. Jumlah ahli persembahan hadrah tidak ditetapkan dan pada kebiasaannya antara 10 hingga 13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan dalam hadrah ialah Selamat Datang, Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan. Isi lagu-lagu hadrah ini bercampur-campur temanya.

Alat muzik yang mengiringi permainan hadrah ialah gendang, gong, dan biola. Pakaian pemain-pemain hadrah adalah pakaian Melayu bagi lelaki dan baju kebaya, baju kurung, bandung pesak dan berselendang bagi perempuan. Pada masa dahulu, hadrah berfungsi sebagai acara ritual dan keagamaan. Kini hadrah berfungsi sebagai hiburan lebih daripada fungsi-fungsi yang lain. Kini hadrah juga berkembang dengan baik di Sarawak.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :

Kumpulan Hadrah Seri Budayawan Kolong

No. 266, Jalan Tabika Kolong

93100 Kuching, Sarawak

(Encik Nasib Bin Khamis : 082-643008)

Kumpulan Hadrah Seri Santubong

No. 207, Kampung Santubong

93400 Kuching, Sarawak

(Puan Eulia Binti Aban : 082-846328)

Kumpulan Hadrah Syahrulizawati

61A, Kampung Santubong

93400 Kuching, Sarawak
(Encik Zainudin Bin Mojer : 082-846469)                                                                  



Home » Sarawak


LIMBANG - MUZIK

HADRAH
        
                                                                                                            







Hadrah dipercayai antara bentuk permainan yang paling awal di Perlis dan bermula sejak 1910 lagi. Permainan hadrah ini, dikatakan berasal daripada permainan orang yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya suaranya didengar orang. Jumlah ahli persembahan hadrah tidak ditetapkan dan pada kebiasaannya antara 10 hingga 13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan dalam hadrah ialah Selamat Datang, Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan. Isi lagu-lagu hadrah ini bercampur-campur temanya.
Alat muzik yang mengiringi permainan hadrah ialah gendang, gong, dan biola. Pakaian pemain-pemain hadrah adalah pakaian Melayu bagi lelaki dan baju kebaya, baju kurung, bandung pesak dan berselendang bagi perempuan. Pada masa dahulu, Hadrah berfungsi sebagai acara ritual dan keagamaan. Kini hadrah berfungsi sebagai hiburan lebih daripada fungsi-fungsi yang lain. Kini hadrah juga berkembang dengan baik di Sarawak.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :

Encik Abdul Rahman Bin Mohamad Jamil

Kumpulan Kompang Allah Ya Karim

Kampung Buangsiol

98700 Limbang, Sarawak
Tel: 019- 8654093               



Home » Sarawak


MUKAH – MUZIK

MUKUN (GENDANG)
          
                                                






Bermukun atau bergendang merupakan salah satu tradisi bagi orang-orang Melayu yang diwarisi daripada zaman nenek moyang sejak lebih seabad yang lalu dan masih dipertahankan hingga ke hari ini. Acara bermukun merupakan penyeri majlis perkahwinan masyarakat Melayu dahulu kala. Lazimnya diadakan malam sebelum pasangan pengantin bersanding.

Acara unik ini mempunyai ciri khas tersendiri iaitu semasa bermukun sedang berlangsung, kaum wanita ditempatkan di sebalik tabir yang merupakan sempadan yang memisahkan lelaki dan wanita. Lelaki pula akan duduk sejajar atau kelompok secara berselerak mengikut keselesaan masing-masing di luar tabir. Namun begitu, terdapat ruang di bahagian tengah yang merupakan gelanggang tarian.
Wanita yang duduk di sebalik tabir dikenali sebagai seh gendang atau tukang gendang yang berperanan memukul gendang dan berpantun. Kaum lelaki berperanan sebagai penggesek biola atau pemain akordian mengiringi seh gendang. Irama yang dimainkan oleh penggesek biola atau pemain akordian itulah yang menjadi ikutan seh gendang ketika berpantun atau bermukun.
Bermukun bermula apabila seh gendang dan penggesek biola mengalunkan irama tanpa pantun. Ketika inilah kaum lelaki (topeng) akan menari secara bergilir-gilir dengan pasangan masing-masing. Aktiviti menari ini lebih dikenali sebagai bertandak atau menopeng di kalangan masyarakat Melayu tempatan. Ketika inilah, acara berbalas pantun diadakan. Acara ini selalunya berlangsung sepanjang malam hinggalah ke subuh mengikut kemampuan seh gendang dan topeng.
Kalau dahulu acara bermukun hanya sebagai penyeri majlis perkahwinan, kini ia telah mula dikomersilkan atau diangkat sebagai penyeri majlis-majlis mega dan majlis-majlis rasmi. Kalau dahulu hanya dikuasai oleh warga emas yang kebanyakannya dalam usia 50-an dan 60-an, kini sudah ada segelintir warga muda yang sudah mula mempelopori acara bermukun.
Nota : Info lanjut sila hubungi :

Kumpulan Gendang Daro

Kampung Baru

96200 Daro, Sarawak

(Encik Basri Bin Rajie : 019-8668795)
(Cik Atikah Binti Ramli : 019-8369324)
(Puan Hajah Binti Haji Ismail : 014-8956497)                                                                           



Home » Sarawak

GONG
          
                                                                                                 








Gong merupakan sejenis peralatan muzik 'idiophone' yang berasal dari Asia Selatan dan Asia Tenggara. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan wayang kulit di Indonesia. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essemble persembahan muzik gamelan.


Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasaannya, satu atau dua drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh Semenanjung Indochina dan Kepulauan Nusantara sebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik tradisional.

Di Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah gendang Dong Son yang dijumpai di Batu Buruuk, Terengganu pada 1974.[1] Ia dihasilkan sejak 600 BC atau lebih awal sehingga Abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa[2], dan banyak nama tempat di Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.

Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara pembuatannya adalah sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari Indonesia, terutama dari Jawa. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.

Semasa pemerintahan kerajaan-kerajaan Nusantara dahulu, gong kecil atau canang akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan mengelilingi kampung-kampung bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :

Persatuan Budaya Iban Sri Aman (PBISA)

Lot 1129, Taman Kurniaman

Lorong 1, Jalan Pasir Panas

95000 Sri Aman, Sarawak
(Encik Jonathan Isau Anak Jangan : 013-8132549)                          



Home » Sarawak


SARIKEI - MUZIK

GONG PAKAN
        
                                                                             










Gong merupakan sejenis peralatan muzik 'idiophone' yang berasal dari Asia Selatan dan Asia Tenggara. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan wayang kulit di Indonesia. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essemble persembahan muzik gamelan.

Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasaannya, satu atau dua drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh Semenanjung Indochina dan Kepulauan Nusantara sebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik tradisional.
Di Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah gendang Dong Son yang dijumpai di Batu Buruk, Terengganu pada 1974[1]. Ia dihasilkan sejak 600 BC atau lebih awal sehingga abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa[2], dan banyak nama tempat di Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.
Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara pembuatannya adalah sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari Indonesia, terutama dari Jawa. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.
Semasa pemerintahan kerajaan-kerajaan Nusantara dahulu, gong kecil atau canang akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan mengelilingi kampung-kampung bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :

Kumpulan Kulintangan Pakan

D/A Pejabat Daerah Kecil Pakan

96510 Pakan, Sarawak

(Encik Safri Anak Tampang : 013-8820950)
(Encik Dana Anak Ungki : 014-8867776)                                              



Home » Sarawak


SIBU – MUZIK

HADRAH
         
                                                         







Hadrah dipercayai antara bentuk permainan yang paling awal di Perlis dan bermula sejak 1910 lagi. Permainan Hadrah ini, dikatakan berasal daripada permainan orang yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya suaranya didengar orang. Jumlah ahli persembahan Hadrah tidak ditetapkan dan pada kebiasaannya antara 10 hingga 13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan dalam Hadrah ialah Selamat Datang, Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan. Isi lagu-lagu Hadrah ini bercampur-campur temanya.

Alat muzik yang mengiringi permainan Hadrah ialah gendang, gong, dan biola. Pakaian pemain-pemain Hadrah adalah pakaian Melayu bagi lelaki dan baju kebaya, baju kurung, bandung pesak dan berselendang bagi perempuan. Pada masa dahulu, Hadrah berfungsi sebagai acara ritual dan keagamaan. Kini Hadrah berfungsi sebagai hiburan lebih daripada fungsi-fungsi yang lain. Kini Hadrah juga berkembang dengan baik di Sarawak. Sebuah kumpulan yang menjurus kepada persembahan Hadrah telah ditubuhkan pada tahun 2008. Dianggotai oleh seramai 10 orang yang terdiri daripada 7 lelaki dan 3 perempuan. Bercirikan kumpulan Hadrah Sarawak dengan mengekalkan zikir-zikir kalimah Allah dan Selawat Nabi untuk setiap pukulan hadi dan jawabnya.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :

Kumpulan Hadrah Nafas Alam Wilayah Sibu

Tuan Guru Johari Bin Senawi

Kampung Sentosa Salim,

Jalan Salim Sibu,
96000 Sibu, Sarawak. 



Home » Sarawak


SRI AMAN- MUZIK

MUKUN (GENDANG)
          
                                              






Bermukun atau bergendang merupakan salah satu tradisi bagi orang-orang Melayu yang diwarisi daripada zaman nenek moyang sejak lebih seabad yang lalu dan masih dipertahankan hingga ke hari ini. Acara bermukun merupakan penyeri majlis perkahwinan masyarakat Melayu dahulu kala. Lazimnya diadakan malam sebelum pasangan pengantin bersanding.

Acara unik ini mempunyai ciri khas tersendiri iaitu semasa bermukun sedang berlangsung, kaum wanita ditempatkan di sebalik tabir yang merupakan sempadan yang memisahkan lelaki dan wanita. Lelaki pula akan duduk sejajar atau kelompok secara berselerak mengikut keselesaan masing-masing di luar tabir. Namun begitu, terdapat ruang di bahagian tengah yang merupakan gelanggang tarian.
Wanita yang duduk di sebalik tabir dikenali sebagai seh gendang atau tukang gendang yang berperanan memukul gendang dan berpantun. Kaum lelaki berperanan sebagai penggesek biola atau pemain akordian mengiringi seh gendang. Irama yang dimainkan oleh penggesek biola atau pemain akordian itulah yang menjadi ikutan seh gendang ketika berpantun atau bermukun.
Bermukun bermula apabila seh gendang dan penggesek biola mengalunkan irama tanpa pantun. Ketika inilah kaum lelaki (topeng) akan menari secara bergilir-gilir dengan pasangan masing-masing. Aktiviti menari ini lebih dikenali sebagai bertandak atau menopeng di kalangan masyarakat Melayu tempatan. Ketika inilah, acara berbalas pantun diadakan. Acara ini selalunya berlangsung sepanjang malam hinggalah ke subuh mengikut kemampuan seh gendang dan topeng.
Kalau dahulu acara bermukun hanya sebagai penyeri majlis perkahwinan, kini ia telah mula dikomersilkan atau diangkat sebagai penyeri majlis-majlis mega dan majlis-majlis rasmi. Kalau dahulu hanya dikuasai oleh warga emas yang kebanyakannya dalam usia 50-an dan 60-an, kini sudah ada segelintir warga muda yang sudah mula mempelopori acara bermukun.
Nota : Info lanjut sila hubungi :

Kumpulan Tandak Seri Perpaduan Kampung Hilir

Kampung Hilir

95000 Sri Aman, Sarawak
(Encik Ahmad Jaidi bin Haji Sepawi : 019-8263918)                                                                            



Home » Sarawak

GONG
         
                                                                                                                           
Gong merupakan sejenis peralatan muzik 'idiophone' yang berasal dari Asia Selatan dan Asia Tenggara. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan wayang kulit di Indonesia. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essemble persembahan muzik gamelan.
Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasaannya, satu atau dua drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh Semenanjung Indochina dan Kepulauan Nusantara sebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik tradisional.
Di Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah gendang Dong Son yang dijumpai di Batu Buruuk, Terengganu pada 1974[1]. Ia dihasilkan sejak 600 BC atau lebih awal sehingga Abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa[2], dan banyak nama tempat di Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.
Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara pembuatannya adalah sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari Indonesia, terutama dari Jawa. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.
Semasa pemerintahan kerajaan-kerajaan Nusantara dahulu, gong kecil atau canang akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan berkeliling kampung-kampung bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :


Persatuan Budaya Iban Sri Aman (PBISA)

Lot 1129, Taman Kurniaman

Lorong 1, Jalan Pasir Panas

95000 Sri Aman, Sarawak
(Encik Jonathan Isau Anak Jangan : 013-8132549)
                                                                 


2 comments:

  1. Tuan Editor...
    Kenapa tidak memperkenalkan satu lagi musik atau irama yg terbaru yg selalu dipersembahkan oleh kumpulan zikirama Masjid Ar Rayyan Permyjaya Miri dalam majlis-majlis perkahwinan,persembahan dalam majlis keramaian,seperti Mauludur Rasul..yang berkonsepkan zikir berirama.Lagu diperdengarkan seperti salawat Nabi dan lagu selamat pengantin baru dan sebagainya tertakluk kepada majlis jemputab atau undangan.Alat muzik yang digunakan rebana ubi,gong dan tar.Pakaian baju melayu sedondon serta bersamping dan baju batik sedondon.Untuk pengetahuan Tuan,kumpulan ini pernah membuat persembahan di Daerah Kabong dan Brunei untuk majlis perkahwinan serta pernah dijemput khas utk majlis Perarakkan Mauludur rasul peringkat Negeri, ketika Miri menjadi tuan rumah ketika itu.
    Jika pihak tuan hendak mengetahui lebih lanjut kumpulan Zikirama ini,bolehlah datang ke masjid Ar Rayyan Permyjaya Miri..
    ...majulah budaya melayu Sarawak..
    Sekian.Terimakasih.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete