BAHAGIAN BINTULU – MUZIK
HADRAH
Hadrah dipercayai antara bentuk permainan yang paling
awal di Perlis dan bermula sejak 1910 lagi. Permainan hadrah ini, dikatakan
berasal daripada permainan orang yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya
suaranya didengar orang. Jumlah ahli persembahan hadrah tidak ditetapkan dan
pada kebiasaannya antara 10 hingga 13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan
dalam hadrah ialah Selamat Datang, Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas
Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan. Isi lagu-lagu hadrah ini bercampur-campur
temanya.
Alat muzik yang mengiringi permainan hadrah ialah
gendang, gong, dan biola. Pakaian pemain-pemain hadrah adalah pakaian Melayu
bagi lelaki dan baju kebaya, baju kurung, bandung pesak dan berselendang bagi
perempuan. Pada masa dahulu, hadrah berfungsi sebagai acara ritual dan
keagamaan. Kini hadrah berfungsi sebagai hiburan lebih daripada fungsi-fungsi
yang lain. Kini hadrah juga berkembang dengan baik di Sarawak. Sebuah kumpulan
yang bergiat aktif dalam persembahan Hadrah ini telah ditubuhkan pada 1990 dan
mempunyai keahlian seramai 30 orang malah kumpulan ini begitu aktif di Bintulu.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Kumpulan Hadrah Warisan Murni Bintulu
D/A Rosli Bin Drahman
Pejabat Daerah Bintulu
97000 Bintulu, Sarawak
(Encik Rosli Bin Drahman : 019-8343401/086-331896)
|
SAMARAHAN – MUZIK
MUKUN(GENDANG)
Bermukun atau bergendang merupakan salah satu tradisi
bagi orang-orang Melayu yang diwarisi daripada zaman nenek moyang sejak lebih
seabad yang lalu dan masih dipertahankan hingga ke hari ini. Acara bermukun merupakan
penyeri majlis perkahwinan masyarakat Melayu dahulu kala. Lazimnya diadakan
malam sebelum pasangan pengantin bersanding.
Acara unik ini mempunyai ciri khas tersendiri iaitu
semasa bermukun sedang berlangsung, kaum wanita ditempatkan di sebalik tabir
yang merupakan sempadan yang memisahkan lelaki dan wanita. Lelaki pula akan
duduk sejajar atau kelompok secara berselerak mengikut keselesaan masing-masing
di luar tabir. Namun begitu, terdapat ruang di bahagian tengah yang merupakan
gelanggang tarian.
Wanita yang duduk di sebalik tabir dikenali sebagai seh
gendang atau tukang gendang yang berperanan memukul gendang dan berpantun. Kaum
lelaki berperanan sebagai penggesek biola atau pemain akordian mengiringi seh
gendang. Irama yang dimainkan oleh penggesek biola atau pemain akordian itulah
yang menjadi ikutan seh gendang ketika berpantun atau bermukun.
Bermukun bermula apabila seh gendang dan penggesek biola
mengalunkan irama tanpa pantun. Ketika inilah kaum lelaki (topeng) akan menari
secara bergilir-gilir dengan pasangan masing-masing. Aktiviti menari ini lebih
dikenali sebagai bertandak atau menopeng di kalangan masyarakat Melayu
tempatan. Ketika inilah, acara berbalas pantun diadakan. Acara ini selalunya
berlangsung sepanjang malam hinggalah ke subuh mengikut kemampuan seh gendang
dan topeng.
Kalau dahulu acara bermukun hanya sebagai penyeri majlis
perkahwinan, kini ia telah mula dikomersilkan atau diangkat sebagai penyeri
majlis-majlis mega dan majlis-majlis rasmi. Kalau dahulu hanya dikuasai oleh warga
emas yang kebanyakannya dalam usia 50-an dan 60-an, kini sudah ada segelintir
warga muda yang sudah mula mempelopori acara bermukun.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Kumpulan Gendang Air Sejaie
Kampung Jaie Lintang
94600 Asajaya, Sarawak
(Encik Deo @ Dio Bin Haji Kahar : 019-4695141)
Kumpulan Gendang Seri Rimba Nusantara
Kampung Merdang Laut
94300 Kota Samarahan, Sarawak
(Encik Selamat Bin Bujang : 082-610191)
|
HADRAH & ZIKIR
Hadrah dipercayai antara bentuk permainan yang paling
awal di Perlis dan bermula sejak 1910 lagi. Permainan hadrah ini, dikatakan
berasal daripada permainan orang yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya
suaranya didengar orang. Jumlah ahli persembahan hadrah tidak ditetapkan dan
pada kebiasaannya antara 10 hingga 13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan
dalam hadrah ialah Selamat Datang, Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas
Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan. Isi lagu-lagu hadrah ini bercampur-campur
temanya.
Alat muzik yang mengiringi permainan hadrah ialah
gendang, gong, dan biola. Pakaian pemain-pemain hadrah adalah pakaian Melayu
bagi lelaki dan baju kebaya, baju kurung, bandung pesak dan berselendang bagi
perempuan. Pada masa dahulu, Hadrah berfungsi sebagai acara ritual dan
keagamaan. Kini hadrah berfungsi sebagai hiburan lebih daripada fungsi-fungsi
yang lain. Kini hadrah juga berkembang dengan baik di Sarawak. Kumpulan hadrah
belia wawasan kampung niup telah ditubuhkan pada tahun 2004. Mempunyai ahli
sebanyak 35 orang yang dipengerusikan oleh Karim Dewa dan Timbalannya Naim Haji
Nawi. Kumpulan zikir wanita Kampung Niup juga telah ditubuhkan pada tahun 2004
dan mempunyai ahli sebanyak 20 orang. Kedua-dua kumpulan ini merupakan kumpulan
yang mengetengahkan seni hadrah dan zikir. Mereka bergiat aktif di peringkat
kampung dan Asajaya sekiranya ada undangan untuk kenduri kahwin, majlis
keramaian dan juga lawatan-lawatan orang kenamaan di peringkat Asajaya.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Kumpulan Hadrah Belia Wawasan Kampung Niup
D/A Mahdi Bin Hj Johan
Penghulu Kampung Niup
94300 Kota Samarahan
(Encik Mahdi Bin Hj Johan : 012-8565261)
Kumpulan Zikir Wanita Kampung Niup
D/A Mahdi Bin Hj Johan
Penghulu Kampung Niup
94300 Kota Samarahan
(Encik Mahdi Bin Hj Johan : 012-8565261)
(Puan Dayang Rajuna Awang Hasmi : 013-8258465)
Kumpulan Hadrah Hayatul Islam
D/A Sharbini Haji Kambri
Penghulu Kampung Lubok Punggor
94800 Simunjan
(Puan Suzimah Binti Sharbini : 0198788196)
|
KUCHING - MUZIK
MUKUN (GENDANG)
Bermukun atau bergendang merupakan salah satu tradisi
bagi orang-orang Melayu yang diwarisi daripada zaman nenek moyang sejak lebih
seabad yang lalu dan masih dipertahankan hingga ke hari ini. Acara bermukun
merupakan penyeri majlis perkahwinan masyarakat Melayu dahulu kala. Lazimnya
diadakan malam sebelum pasangan pengantin bersanding.
Acara unik ini mempunyai ciri khas tersendiri iaitu
semasa bermukun sedang berlangsung, kaum wanita ditempatkan di sebalik tabir yang
merupakan sempadan yang memisahkan lelaki dan wanita. Lelaki pula akan duduk
sejajar atau kelompok secara berselerak mengikut keselesaan masing-masing di
luar tabir. Namun begitu, terdapat ruang di bahagian tengah yang merupakan
gelanggang tarian.
Wanita yang duduk disebalik tabir dikenali sebagai seh
gendang atau tukang gendang yang berperanan memukul gendang dan berpantun. Kaum
lelaki berperanan sebagai penggesek biola atau pemain akordian mengiringi seh
gendang. Irama yang dimainkan oleh penggesek biola atau pemain akordian itulah
yang menjadi ikutan seh gendang ketika berpantun atau bermukun.
Bermukun bermula apabila seh gendang dan penggesek biola
mengalunkan irama tanpa pantun. Ketika inilah kaum lelaki (topeng) akan menari
secara bergilir-gilir dengan pasangan masing-masing. Aktiviti menari ini lebih
dikenali sebagai bertandak atau menopeng di kalangan masyarakat Melayu
tempatan. Ketika inilah, acara berbalas pantun diadakan. Acara ini selalunya
berlangsung sepanjang malam hinggalah ke subuh mengikut kemampuan seh gendang
dan topeng.
Kalau dahulu acara bermukun hanya sebagai penyeri majlis
perkahwinan, kini ia telah mula dikomersilkan atau diangkat sebagai penyeri
majlis-majlis mega dan majlis-majlis rasmi. Kalau dahulu hanya dikuasai oleh
warga emas yang kebanyakannya dalam usia 50-an dan 60-an, kini sudah ada
segelintir warga muda yang sudah mula mempelopori acara bermukun.
Nota : Info lanjut sila hubungi :
Kumpulan Gendang Seri Indera Kenyalang
Kampung Bintawa
Jalan Demak, Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Morni Bin Haji Untit : 082-441868)
Kumpulan Gendang
459A Kampung Bintawa Hilir
Lorong 12, Petra Jaya,
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Dahlan Bin Morni : 016-8099504)
Kumpulan Gendang Seri Kenangan
No 5, Kampung Bintawa
Jalan Demak, Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Sakarwi Bin Sapawi : 082-311627)
Kumpulan Gendang Seri Kenyalang
Semerah Padi Fasa 11
Samariang, Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Puan Zakariah Binti Johari : 082-445637)
Kumpulan Gendang Jerangau Mirah
Lot 989, Jalan Layang-Layang
Kampung Semerah Padi
Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Atim Bin Mansor : 082-445770)
Kumpulan Gendang Lima Bersaudara
Kampung Tabuan, Lot 3
Petra Jaya
93050 Kuching, Sarawak
(Encik Kilat Abdul Patah : 082-342309)
|
GAMELAN
Perkataan "gamelan" berasal daripada perkataan
Jawa "gamel", bermaksud memukul ataupun tukul. Gamelan diperkenalkan
ke Pahang ketika pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah. Tengku Ampuan iaitu
Wan Fatimah telah meningkatkan muzik gamelan dan diikuti oleh isteri kedua
Sultan iaitu Che Bedah. Puteri mereka iaitu Tengku Ampuan Mariam telah
berkahwin dengan Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah pada 1913, dan telah membawa
gamelan ke Terengganu.
Pada tahun 1914, apabila Sultan Ahmad Mangkat, isterinya Cik
Zubedah telah berangkat ke Terengganu untuk tinggal bersama puterinya, Tengku
Ampuan Mariam di istana. Tengku Ampuan Mariam amat meminati gamelan dan dengan
itu pada 1915, set gamelan di bawah jagaanya di Pahang telah dibawa ke Istana
Maziah Terengganu dan melatih pemuda-pemudi Terengganu untuk bermain/menari
gamelan.
Pada 1920, selepas kemahkotaan Sultan Sulaiman, usaha dipergiatkan dengan
membawa bekas penari Pahang, Yang Khoja dan Cik Meriam untuk melatih penari
Terengganu dan dinaungi oleh Tengku Ampuan Mariam sendiri.
Demikian pula, En, Wan Mohd, En.Wan Ahmad & En.Ahin,
bekas pemain muzik Pahang bersama melatih kumpulan Terengganu yang dikelolakan
oleh Sultan Sulaiman. Sehingga 1936, Sultan dan permaisuri berjaya memiliki set
sendiri. Berbagai-bagai lagu dan tarian dicipta termasuk lambang sari, geliung,
ketam renjong,togok,gagak seteru, lancang kuning dan sebagainya.Tengku Ampuan
Mariam telah menulis sebuah manuskrip mengenai tarian sementara Sultan Sulaiman
telah bertanggungjawab menukarkan nama "Joget Pahang" kepada
"Joget Gamelan Terengganu".
Bagaimanapun gamelan Terengganu mengalami kejatuhan pada
zaman penaklukan Jepun,1941 dan kemangkatan Sultan Sulaiman,1942. Tengku Mariam
berpindah ke Istana Kolam dengan membawa set gamelan bersama dua orang bekas
penarinya, Cik Adnan Abd. Set gamelan telah dikembalikan ke Pahang , 1973
setelah berlakunya tawar-menawar yang tidak menyenangkan antara kerajaan Pahang
dan kerajaan Terengganu. Set Gamelan tersebut telah dianugerahkan kepada Muzium
Pahang di Pekan dan dipamerkan. Di Sarawak juga terdapat sebuah kumpulan yang
memperjuangkan muzik gamelan iaitu Kumpulan Gamelan Sri Arjuna.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :
Kumpulan
Gamelan Sri Arjuna
D/A Kampung Sri Arjuna
K.M 12, Jalan Kuching – Serian
93620 Kuching, Sarawak
(Encik Misyadi Bin Sannip : 014-5911229)(Encik Bonimen Bin Denan : 016-5766441)
|
GONG
Gong merupakan sejenis peralatan muzik 'idiophone' yang
berasal dari Asia Selatan dan Asia Tenggara. Gong telah wujud semenjak zaman
gangsa lagi dari Yunan. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan wayang
kulit di Indonesia. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi
tulang belakang dalam essemble persembahan muzik gamelan.
|
Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan
bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak
lagu. Kebiasannya, satu atau dua drum turut dimainkan serentak untuk
mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di
seluruh Semenanjung Indochina dan Kepulauan Nusantara sebagai alat utama dalam
upacara khas dan persembahan muzik tradisional.
Di Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah
gendang Dong Son yang dijumpai di Batu Buruuk, Terengganu pada 1974.[1] Ia
dihasilkan sejak 600 BC atau lebih awal sehingga abad ke-3 dan merupakan salah
satu contoh hasil kerja logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil
pendedahan dari perdagangan rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak
zaman Yunani lagi dan juga hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa[2], dan
banyak nama tempat di Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.
Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara
pembuatannya adalah sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini
diimport dari Indonesia, terutama dari Jawa. Gong tempatan mempunyai 'shallow
rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat
pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.
Semasa pemerintahan kerajaan-kerajaan Nusantara dahulu,
gong kecil atau canang akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan mengelilingi
kampung-kampung bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan
penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :
Dayak Cultural Foundation
Tingkat 6, Bangunan Tun Jugah
18, Jalan Tun Abdul Rahman
93100 Kuching, Sarawak
Li Sheng Association
72, Tingkat 1, Lebuh Wayang
93000 Kuching, Sarawak
(Encik Alex Lim : 019-8862493)
Kumpulan Bisingai
D/A Majlis Adat Istiadat Sarawak
Tingkat 3, Bangunan Binamas
Jalan Padungan
93100 Kuching, Sarawak
(Encik Boniface Dowel : 013-8037040)
(Encik Leong Anak Gingi : 019-8349002)
HADRAH
Hadrah dipercayai antara bentuk permainan yang paling
awal di Perlis dan bermula sejak 1910 lagi. Permainan hadrah ini, dikatakan
berasal daripada permainan orang yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya
suaranya didengar orang. Jumlah ahli persembahan hadrah tidak ditetapkan dan
pada kebiasaannya antara 10 hingga 13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan
dalam hadrah ialah Selamat Datang, Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas
Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan. Isi lagu-lagu hadrah ini bercampur-campur
temanya.
Alat muzik yang mengiringi permainan hadrah ialah
gendang, gong, dan biola. Pakaian pemain-pemain hadrah adalah pakaian Melayu
bagi lelaki dan baju kebaya, baju kurung, bandung pesak dan berselendang bagi
perempuan. Pada masa dahulu, hadrah berfungsi sebagai acara ritual dan
keagamaan. Kini hadrah berfungsi sebagai hiburan lebih daripada fungsi-fungsi
yang lain. Kini hadrah juga berkembang dengan baik di Sarawak.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :
Kumpulan Hadrah Seri Budayawan Kolong
No. 266, Jalan Tabika Kolong
93100 Kuching, Sarawak
(Encik Nasib Bin Khamis : 082-643008)
Kumpulan Hadrah Seri Santubong
No. 207, Kampung Santubong
93400 Kuching, Sarawak
(Puan Eulia Binti Aban : 082-846328)
Kumpulan Hadrah Syahrulizawati
61A, Kampung Santubong
93400 Kuching, Sarawak
(Encik Zainudin Bin Mojer : 082-846469)
|
LIMBANG - MUZIK
HADRAH
Hadrah
dipercayai antara bentuk permainan yang paling awal di Perlis dan bermula sejak
1910 lagi. Permainan hadrah ini, dikatakan berasal daripada permainan orang
yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya suaranya didengar orang. Jumlah
ahli persembahan hadrah tidak ditetapkan dan pada kebiasaannya antara 10 hingga
13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan dalam hadrah ialah Selamat Datang,
Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan.
Isi lagu-lagu hadrah ini bercampur-campur temanya.
Alat
muzik yang mengiringi permainan hadrah ialah gendang, gong, dan biola. Pakaian
pemain-pemain hadrah adalah pakaian Melayu bagi lelaki dan baju kebaya, baju
kurung, bandung pesak dan berselendang bagi perempuan. Pada masa dahulu, Hadrah
berfungsi sebagai acara ritual dan keagamaan. Kini hadrah berfungsi sebagai
hiburan lebih daripada fungsi-fungsi yang lain. Kini hadrah juga berkembang
dengan baik di Sarawak.
Nota :
Maklumat lanjut sila hubungi :
Encik
Abdul Rahman Bin Mohamad Jamil
Kumpulan Kompang Allah Ya Karim
Kampung Buangsiol
98700 Limbang, Sarawak
Tel: 019- 8654093
|
MUKAH – MUZIK
MUKUN (GENDANG)
Bermukun
atau bergendang merupakan salah satu tradisi bagi orang-orang Melayu yang
diwarisi daripada zaman nenek moyang sejak lebih seabad yang lalu dan masih
dipertahankan hingga ke hari ini. Acara bermukun merupakan penyeri majlis
perkahwinan masyarakat Melayu dahulu kala. Lazimnya diadakan malam sebelum
pasangan pengantin bersanding.
Acara
unik ini mempunyai ciri khas tersendiri iaitu semasa bermukun sedang
berlangsung, kaum wanita ditempatkan di sebalik tabir yang merupakan sempadan
yang memisahkan lelaki dan wanita. Lelaki pula akan duduk sejajar atau kelompok
secara berselerak mengikut keselesaan masing-masing di luar tabir. Namun
begitu, terdapat ruang di bahagian tengah yang merupakan gelanggang tarian.
Wanita
yang duduk di sebalik tabir dikenali sebagai seh gendang atau tukang gendang
yang berperanan memukul gendang dan berpantun. Kaum lelaki berperanan sebagai
penggesek biola atau pemain akordian mengiringi seh gendang. Irama yang
dimainkan oleh penggesek biola atau pemain akordian itulah yang menjadi ikutan
seh gendang ketika berpantun atau bermukun.
Bermukun
bermula apabila seh gendang dan penggesek biola mengalunkan irama tanpa pantun.
Ketika inilah kaum lelaki (topeng) akan menari secara bergilir-gilir dengan
pasangan masing-masing. Aktiviti menari ini lebih dikenali sebagai bertandak
atau menopeng di kalangan masyarakat Melayu tempatan. Ketika inilah, acara
berbalas pantun diadakan. Acara ini selalunya berlangsung sepanjang malam
hinggalah ke subuh mengikut kemampuan seh gendang dan topeng.
Kalau
dahulu acara bermukun hanya sebagai penyeri majlis perkahwinan, kini ia telah
mula dikomersilkan atau diangkat sebagai penyeri majlis-majlis mega dan
majlis-majlis rasmi. Kalau dahulu hanya dikuasai oleh warga emas yang
kebanyakannya dalam usia 50-an dan 60-an, kini sudah ada segelintir warga muda
yang sudah mula mempelopori acara bermukun.
Nota :
Info lanjut sila hubungi :
Kumpulan
Gendang Daro
Kampung Baru
96200 Daro, Sarawak
(Encik Basri Bin Rajie : 019-8668795)
(Cik Atikah Binti Ramli : 019-8369324)
(Puan Hajah Binti Haji Ismail : 014-8956497)
|
GONG
Gong
merupakan sejenis peralatan muzik 'idiophone' yang berasal dari Asia Selatan
dan Asia Tenggara. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong
juga dimainkan bagi mengiringi permainan wayang kulit di Indonesia. Gong merupakan
alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essemble
persembahan muzik gamelan.
Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza
setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasaannya,
satu atau dua drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik
yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh Semenanjung Indochina
dan Kepulauan Nusantara sebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan
muzik tradisional.
Di Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah gendang Dong Son yang
dijumpai di Batu Buruuk, Terengganu pada 1974.[1] Ia dihasilkan sejak 600 BC
atau lebih awal sehingga Abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja
logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan
rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga
hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa[2], dan banyak nama tempat di
Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.
Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara pembuatannya adalah sukar dan
memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari Indonesia, terutama
dari Jawa. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang
dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu
lagu.
Semasa pemerintahan kerajaan-kerajaan Nusantara dahulu, gong kecil atau canang
akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan mengelilingi kampung-kampung bagi
menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan
titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.
Nota :
Maklumat lanjut sila hubungi :
Persatuan
Budaya Iban Sri Aman (PBISA)
Lot 1129, Taman Kurniaman
Lorong 1, Jalan Pasir Panas
95000 Sri Aman, Sarawak
(Encik Jonathan Isau Anak Jangan : 013-8132549)
|
SARIKEI - MUZIK
GONG PAKAN
Gong
merupakan sejenis peralatan muzik 'idiophone' yang berasal dari Asia Selatan
dan Asia Tenggara. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong
juga dimainkan bagi mengiringi permainan wayang kulit di Indonesia. Gong
merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam
essemble persembahan muzik gamelan.
Gong
terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap
satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasaannya, satu
atau dua drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang
lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh Semenanjung Indochina dan
Kepulauan Nusantara sebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik
tradisional.
Di
Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah gendang Dong Son yang
dijumpai di Batu Buruk, Terengganu pada 1974[1]. Ia dihasilkan sejak 600 BC
atau lebih awal sehingga abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja
logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan
rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga
hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa[2], dan banyak nama tempat di
Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.
Alat ini
terjamin berkualiti tinggi kerana cara pembuatannya adalah sukar dan memerlukan
kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari Indonesia, terutama dari Jawa.
Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan
adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.
Semasa
pemerintahan kerajaan-kerajaan Nusantara dahulu, gong kecil atau canang akan
dikandar oleh pesuruh raja yang akan mengelilingi kampung-kampung bagi
menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan
titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.
Nota :
Maklumat lanjut sila hubungi :
Kumpulan
Kulintangan Pakan
D/A Pejabat Daerah Kecil Pakan
96510 Pakan, Sarawak
(Encik Safri Anak Tampang : 013-8820950)
(Encik Dana Anak Ungki : 014-8867776)
|
SIBU – MUZIK
HADRAH
Hadrah dipercayai antara bentuk permainan yang paling
awal di Perlis dan bermula sejak 1910 lagi. Permainan Hadrah ini, dikatakan
berasal daripada permainan orang yang sesat di dalam hutan yang menyanyi supaya
suaranya didengar orang. Jumlah ahli persembahan Hadrah tidak ditetapkan dan
pada kebiasaannya antara 10 hingga 13 orang. Lagu-lagu yang sering dinyanyikan
dalam Hadrah ialah Selamat Datang, Ampun Tuanku, Ayuhai Lakampare, Khadami, Yas
Sare, Fatimah Eto, dan Perpaduan. Isi lagu-lagu Hadrah ini bercampur-campur
temanya.
Alat muzik yang mengiringi permainan Hadrah ialah
gendang, gong, dan biola. Pakaian pemain-pemain Hadrah adalah pakaian Melayu
bagi lelaki dan baju kebaya, baju kurung, bandung pesak dan berselendang bagi
perempuan. Pada masa dahulu, Hadrah berfungsi sebagai acara ritual dan
keagamaan. Kini Hadrah berfungsi sebagai hiburan lebih daripada fungsi-fungsi
yang lain. Kini Hadrah juga berkembang dengan baik di Sarawak. Sebuah kumpulan
yang menjurus kepada persembahan Hadrah telah ditubuhkan pada tahun 2008.
Dianggotai oleh seramai 10 orang yang terdiri daripada 7 lelaki dan 3
perempuan. Bercirikan kumpulan Hadrah Sarawak dengan mengekalkan zikir-zikir
kalimah Allah dan Selawat Nabi untuk setiap pukulan hadi dan jawabnya.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :
Kumpulan Hadrah Nafas Alam Wilayah Sibu
Tuan Guru Johari Bin Senawi
Kampung Sentosa Salim,
Jalan Salim Sibu,
96000 Sibu, Sarawak.
Home » Sarawak
SRI AMAN- MUZIK
MUKUN (GENDANG)
GONG
Gong merupakan sejenis peralatan muzik 'idiophone' yang berasal dari Asia Selatan dan Asia Tenggara. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan wayang kulit di Indonesia. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essemble persembahan muzik gamelan.
Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasaannya, satu atau dua drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh Semenanjung Indochina dan Kepulauan Nusantara sebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik tradisional.
Di Malaysia, jumpaan terawal bentuk awal gong adalah gendang Dong Son yang dijumpai di Batu Buruuk, Terengganu pada 1974[1]. Ia dihasilkan sejak 600 BC atau lebih awal sehingga Abad ke-3 dan merupakan salah satu contoh hasil kerja logam budaya itu yang terbaik. Ini merupakan hasil pendedahan dari perdagangan rempah antara India dan Cina yang berlaku sejak zaman Yunani lagi dan juga hasil kerajaan Melayu tua seperti Champa[2], dan banyak nama tempat di Kelantan, dan Terengganu menggunakan nama Gong.
Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara pembuatannya adalah sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari Indonesia, terutama dari Jawa. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.
Semasa pemerintahan kerajaan-kerajaan Nusantara dahulu, gong kecil atau canang akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan berkeliling kampung-kampung bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja.
Nota : Maklumat lanjut sila hubungi :
Persatuan Budaya Iban Sri Aman (PBISA)
Lot 1129, Taman Kurniaman
Lorong 1, Jalan Pasir Panas
95000 Sri Aman, Sarawak
(Encik Jonathan Isau Anak Jangan : 013-8132549)
|
Tuan Editor...
ReplyDeleteKenapa tidak memperkenalkan satu lagi musik atau irama yg terbaru yg selalu dipersembahkan oleh kumpulan zikirama Masjid Ar Rayyan Permyjaya Miri dalam majlis-majlis perkahwinan,persembahan dalam majlis keramaian,seperti Mauludur Rasul..yang berkonsepkan zikir berirama.Lagu diperdengarkan seperti salawat Nabi dan lagu selamat pengantin baru dan sebagainya tertakluk kepada majlis jemputab atau undangan.Alat muzik yang digunakan rebana ubi,gong dan tar.Pakaian baju melayu sedondon serta bersamping dan baju batik sedondon.Untuk pengetahuan Tuan,kumpulan ini pernah membuat persembahan di Daerah Kabong dan Brunei untuk majlis perkahwinan serta pernah dijemput khas utk majlis Perarakkan Mauludur rasul peringkat Negeri, ketika Miri menjadi tuan rumah ketika itu.
Jika pihak tuan hendak mengetahui lebih lanjut kumpulan Zikirama ini,bolehlah datang ke masjid Ar Rayyan Permyjaya Miri..
...majulah budaya melayu Sarawak..
Sekian.Terimakasih.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete